با ثبت نام و احراز هویت، 50 هزار شیبا اینو دریافت کنید!

بررسی کیف پول ارزهای دیجیتال

فناوری مربوط به ارزهای دیجیتال با چالش‌های زیادی روبرو است، با این حال، شاهد فراگیر شدن آن در دنیای مدرن امروزی هستیم. از این‌رو به نظر می‌رسد که نگهداری دارایی‌های رمزنگاری شده در یک مکان ایمن نه تنها به عنوان یک ضرورت، بلکه اولویت هر کاربری مطرح است. در این کیف پول‌ها برخلاف کیف پول‌های بانکی و متمرکز، مسئولیت نگهداری دارایی بر عهده خود کاربران است، از این رو پیدا کردن یک کیف پول ایمن اهمیت بسزایی دارد.
اما نگران نباشید پیدا کردن کیف پول ایمن و در عین حال کاربردی کار چندان سختی نیست. بسیاری از این کیف پول‌ها رایگان هستند و به راحتی می‌توانید آنها را در گوشی تلفن همراه یا کامپیوتر خود نصب کنید. البته اگر امنیت بیشتری هم مد نظر شما بود می‌توانید از کیف پول‌های سخت‌افزاری هم استفاده کنید. به دلیل اهمیت این موضوع ما در این مقاله قصد داریم به بررسی بهترین کیف پول‌های ارز دیجیتال بپردازیم و مزایا و معایب هر کدام را برای شما بازگو کنیم.
کیف پول ارز دیجیتال چیست؟
کیف پول ارز دیجیتال، نوعی ابزار سخت افزاری یا نرم‌افزاری است که با استفاده از آن ارسال، دریافت و ذخیره انواع رمزارزها فراهم شده است وکاربران می‌توانند با استفاده از آن مدیریت دارایی خود را برعهده گیرند.
تمامی کیف پول‌ها از نظر فنی اهداف یکسانی دارند، اما از لحاظ کارآیی ممکن است برخی نسبت به دیگری برترهایی داشته باشند. به عنوان مثال برخی از کیف پول‌ها، رویکرد امنیتی و پشتیبانی را در الویت قرار داده‌‍‌اند اما از لحاظ ظاهری چندان جالب به نظر نمی‌رسند. یا برخی دیگر ممکن است از تعداد معدودی از ارزهای دیجیتال پشتیبانی کنند و در مقابل کیف پول‌هایی وجود دارند که بیش از هزار نوع ارز را در فهرست پشتیبانی خود لیست کرده‌اند.
انواع کیف پول‌های ارز دیجیتال
در صنعت ارزهای دیجیتال دو نوع کیف پول اصلی وجود دارد که عبارتند از کیف پول داغ و کیف پول سرد. در حالی که هر دوی آنها امکان ذخیره دارای دیجیتال را فراهم می‌کنند، با این حال، عملکرد هر کدام از آنها نسبتا به هم کاملا متفاوت است. اگر قصد خرید ارز دیجیتال را دارید باید تفاوت بین کیف پول سرد و کیف پول گرم را درک کنید.
کیف پول سرد چیست؟
یک کیف پول سرد کلیدهای خصوصی کاربران را به صورت آفلاین نگهداری می‌کند. از آنجایی که کیف پول سرد در طول شبانه روز به اینترنت دسترسی ندارد امکان هک آن غیر ممکن است. مگر اینکه شخصی به کلیدهای خصوصی شما دسترسی داشته باشد.
کیف پول‌های کاغذی در شکل اولیه خود به عنوان یک کیف پول سرد ارائه شده بودند و در آنها کلیدهای خصوصی بر روز کاغذ چاپ می‌شد. کاربرانی که قصد داشتند تراکنشی انجام دهند باید کد QR موجود در روی کاغذ را اسکن می‌کردند. اما از آنجایی که احتمال پاره شدن، گم کردن، لک افتادن در این کیف پول‌ها بسیار بالا بود، امروزه کاربرد چندانی ندارند.
در طول سال‌های اخیر تنوع در کیف پول‌های سرد افزایش پیدا کرد و کیف پول‌های سخت‌افزاری به بهترین انتخاب در صنعت ارزهای دیجیتال تبدیل شد. این کیف پول‌ها به صورت USB مانند هستند و به رایانه یا تلفن همراه کاربران متصل می‌شوند. البته برخی از کیف پول‌های سخت‌افزاری برای اتصال به یک سیم فیزیکی نیاز دارند، در حالی که برخی دیگر با استفاده از بلوتوث به دستگاه مورد نظر متصل می‌شوند.
برای استفاده از کیف پول سخت‌افزاری به یک پین (شماره شناسایی شخصی) منحصربه‌فرد نیاز دارید. هیچ کسی نمی‌تواند بدون در اختیار داشتن پین از این کیف پول استفاده کند. چنین رویکردی امنیت کیف پول را به میزان زیادی تضمین می‌کند. در حال حاضر دو کیف پول لجر و ترزور پرطرفدارترین کیف پول‌های سخت‌افزاری هستند.
کیف پول گرم چیست؟
کیف پول‌های گرم نرم‌افزارهایی هستند که کلید خصوصی را بر روی دسکتاپ یا موبایل ذخیره می‌کنند. این والت‌ها به این دلیل کیف پول گرم گفته می‌شوند که همیشه به اینترنت وصل هستند. ردیابی کلیدهای خصوصی در کیف پول‌های گرم برای هکرها بسیار آسان است.
کاربران برای استفاده از کیف پول گرم می‌توانند از وب سایت، گوگل پلی یا اپ استور آن را دانلود، نصب و بعد اجرا کنند. بسیاری از کیف پول‌های داغ رایگان هستند. البته کیف پول‌های گرم به صورت افزونه در مرورگر نیز وجود دارند. در حال حاضر کیف پول‌های MetaMask، Trust Wallet و Exodus جزء محبوب‌ترین کیف پول‌های داغ به شمار می‌روند.
کیف پول سرد بهتر است یا کیف پول گرم
انتخاب بین کیف پول سرد و کیف پول گرم به این امر بستگی دارد که چقدر به امنیت دارایی خود اهمیت می‌دهید. در حالی که استفاده از کیف پول گرم به مراتب راحت‌تر از کیف پول سرد است، اما به هیچ وجه نمی‌تواند امنیت کیف پول سرد را داشته باشد. به دلیل اینکه کیف پول‌های گرم آنلاین هستند با خطرات امنیتی بالایی سروکار دارند. بنابراین اگر مقدار سرمایه شما رقم قابل توجهی است، توصیه می‌شود از کیف پول سرد برای نگهداری دارایی خود استفاده کنید.
همچنین اگر در برنامه خود قصد سرمایه‌گذاری بلند مدت دارید و می‌خواهید چند ماه یا چندین سال دارایی خود را نگهداری کنید، کیف پول سخت‌افزاری بهترین گزینه برای شما خواهد بود. در مقابل کسانی که به طور مداوم در حال انجام معاملات در بازار ارزهای دیجیتال هستند، کیف پول گرم را به کیف پول سرد ترجیح می‌دهند.
بهترین کیف پول‌های سال 2023
حال که متوجه شدید کیف پول ارز دیجیتال چیست و قصد معامله‌گری و یا سرمایه‌گذاری دارید، باید در نخستین گام اقدام به انتخاب و راه‌اندازی کیف پول ارز دیجیتال کنید. در ادمه قصد داریم لیست بهترین کیف پول‌های ارز دیجیتال را برای شما معرفی کنیم:
تراست والت
تراست والت (Trust Wallet) به دلیل عملکرد مطلوب خود چند ساله اخیر، به یکی از بهترین کیف پول‌های ارز دیجیتال تبدیل شده است. این کیف پول وابسته به صرافی بایننس، برای سیستم عامل‌های اندروید و IOS طراحی شده و در دسترس کاربران قرار دارد.
کاربران می‌توانند تراست والت را به صورت رایگان از وب سایت‌های معتبر دانلود کرده و آن را نصب کنند. سادگی اولین ویژگی بارز این کیف پول نرم‌افزاری است.
کیف پول تراست والت توسط شرکت “Six Days LLc” طراحی شده است.
صرافی غیرمتمرکز این کیف پول به کاربران خود این امکان را می‌دهد که رمز ارزها را به راحتی با یکدیگر مبادله کنند. از سوی دیگر با استفاده از این کیف پول می‌توانید با برنامه‌های غیرمتمرکز دیگر ارتباط برقرار کرده و در امنیت کامل تبادلات خود را انجام دهید.
از همان ابتدای طراحی کیف پول تراست والت، توسعه‌دهندگان برای در امان ماندن از هک و سرقت دارایی‌های دیجیتال اقدامات امنیتی بسیار زیادی انجام داده‌اند. از آنجایی که این کیف پول غیرامانی است کلیدهای خصوصی کاربر در تلفن همراه او ذخیره می‌شود. چنین ویژگی باعث می‌شود که در صورت هک سرور تراست والت، امکان دست‌یابی به دارایی‌های شما امکان‌پذیر نباشد.
اگر به هر دلیلی موبایل شما خراب یا گم شد و دست‌یابی به دارایی‌تان امکان‌پذیر نبود، می‌توانید برای دست‌یابی به دارایی خود از گذرواژه 12 یا 24 کلمه‌ای که در هنگام نصب این برنامه در اختیارتان گذاشته شده است، استفاده کنید. تراست والت منبع باز نیست و این امر به عنوان ضعف آن شمرده می‌شود.
متامسک
کیف پول متامسک (Metamask)، یکی از محبوب‌ترین والت‌های ارز دیجیتال است. در ابتدای راه‌اندازی این پروژه به صورت افزونه‌ای بر روی مرورگر فعالیت می‌کرد، اما در حال حاضر اپلیکیشن آن برای سیستم عامل‌های اندروید و IOS نیز در اختیار کاربران قرار گرفته است.
کیف پول متامسک از تعداد زیادی شبکه‌های ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند که از مهمترین آنها می‌توان به ERC20 و BEP20 اشاره کرد. همچنین کاربرانی که از کیف پول متامسک استفاده می‌کنند می‌توانند از طریق این دو شبکه اتریوم و بایننس اسمارت چین به تمامی توکن‌های موجود در بستر این شبکه‌ها دسترسی داشته و آنها را به کیف پول خود اضافه کنند.
ازدیگر ویژگی‌های کیف پول متامسک می‌توان به داشتن رابط کاربری ساده، متن باز و غیرامانی بودن و لیست کردن تعداد زیادی از رمز ارزها اشاره کرد.
کیف پول لجر نانو ایکس اس و اس پلاس
لجر نانو اس اولین و محبوب ترین گیف پول سخت افزاری تولید شده توسط کمپانی فرانسوی لجر است که به تازگی با مدل نانو اس پلاس جایگزین شده است که نسبت به نسل قبل خود امکان پشتیبانی همزمان ارز های بیشتری را دارد، مدل های نانو اس و اس پلاس هر دو توسط کابل به دسکتاپ متصل می شوند اما مدل ایکس این کمپانی با کمک بلوتوث قابلیت اتصال بی سیم را به موبایل و دسکتاپ ارائه می کند و دارای باتری است.
نصب و راه‌اندازی لجر نانو بسیار ساده است و کاربران در هنگام استفاده از آن با هیچ مشکلی رو‌به‌رو نخواهند شد. از لحاظ امنیتی یکی از امن‌ترین کیف پول‌های حال حاضر شناخته می‌شود و امکان هک آن تقریبا غیرممکن است. لجر نانو ایکس به همراه لجر نانو اس به عنوان کیف پول‌هایی شناخته می‌شوند که توانسته‌اند گواهینامه CSPN را از سازمان ملی سیستم امنیت اطلاعات (ANSSI) دریافت کنند.
کیف پول اکسودوس
اکسودوس (Exodus)، یک کیف پول نرم‌افزاری برای ذخیره ارزهای دیجیتال است. رابط کاربری ساده و پشتیبانی تمام وقت این کیف پول باعث شده است که محبوبیت بسیار زیادی بین کاربران به دست آورد.
در هنگام طراحی اکسودوس دقت بسیار زیادی به کار رفته تا کاربران بتوانند به راحتی تراکنش‌های خود را انجام دهند. از سوی دیگر افزایش لایه‌های امنیتی آن به گونه‌ای است که ایمنی دارایی کاربران به میزان زیادی تامین می‌شود.
کیف پول اکسودوس برای تامین امنیت دارای یک رمز عبور است. برای بازیابی اطلاعات مفقود شده و بازگردان دارایی باید از 12 رشته کلمه که در هنگام نصب در اختیار کاربران قرار می‌دهد، استفاده کرد.
ترزور
ترزور (Trezor)، یکی دیگر از انواع کیف پول ارز دیجیتال است که به عنوان اولین کیف پول سخت‌افزاری شناخته می‌شود. این کیف پول، رمزارزهای کاربران را با امنیت بسیار بالا دریافت و ارسال می‌کند. کلیدهای خصوصی موجود در ترزور بسیار محافظت شده هستند. نسخه پشتیبان آن دارای یک رشته 24 کلمه‌ای است و به صورت پیش فرض در کیف پول وجود دارد.
ترزو از تعداد زیادی توکن و کوین‌هایی که در صرافی‌های معتبر لیست شده‌اند پشتیبانی می‌کند.
توجه داشته باشید که در هنگام تراکنش با این کیف پول، باید دو دکمه فیزیکی آن را به طور همزمان فشار دهید. این ویژگی باعث می‌شود که انجام هرگونه تراکنشی بدون اطلاع صاحب ارز دیجیتال امکان‌پذیر نباشد.
اتمیک والت
کیف پول اتمیک (Atomic Wallet)، یکی دیگر از والت‌های کاربردی ارز دیجیتال است. این کیف پول در اوایل سال 2017 فعالیت خود را شروع کرد.
کیف پول اتمیک را می‌توان ترکیبی از سادگی و کارایی بسیار بالا برشمرد. طراحی آن به گونه‌ای است که هر کاربر مبتدی نیز می‌تواند از آن استفاده کند. برخی از ویژگی‌های کاربردی کیف پول اتمیک عبارتند از:
• اضافه شدن تمام توکن‌های ERC20 شبکه اتریوم به کیف پول
• ثبت تمامی اطلاعات مربوط به مبادله همتا‌به‌همتا در دفتر توزیع‌شده
بسیاری از امکانات کیف پول رایگان است، اما برای انجام برخی از تراکنش‌ها و استفاده از برخی خدمات خاص باید هزینه پرداخت کنید. به طور مثال، یکی از قابلیت‌های کیف پول اتمیک، امکان خرید مستقیم ارز دیجیتال با استفاده از کردیت کارت است. اما بایستی توجه داشته باشید که حداقل خرید شما با کردیت کارد بایستی 10 دلار باشد و یک کمیسیون 7 درصدی نیز برای آن بپردازید. متاسفانه این کیف پول محبوب در سال 2023 مورد حمله قرار گرفت و استفاده از آن توصیه نمی گردد.
کیف پول بلاک چین (Blockchain Wallet)
یکی از محبوب‌ترین کیف پول‌های حال حاضر است که تحت وب کار می‌کند. بلاک چین والت که به عنوان یکی از قدیمی‌ترین کیف پول‌های بیت‌ کوین است، در سال 2011 توسط یک شرکت لوکزامبورگی طراحی و توسعه داده شد.
آدرس این کیف پول، blockchain.com است و قبل از اینکه فعالیت خود را به عنوان یک کیف پول آغاز کند، در قالب ابزاری برای بررسی تراکنش‌های بیت کوین و ارزیابی وضعیت شبکه آن مورد استفاده قرار می‌گرفت. شاید یکی از اصلی‌ترین دلایل انتخاب نام بلاک چین برای این کیف پول نیز همین موضوع باشد.
کیف پول بلاک چین محیط کاربری بسیار ساده‌ای دارد و هر کاربر تازه واردی می‌تواند از آن استفاده کند. برای دسترسی به این کیف پول می‌توانید از تمامی دستگاه‌ها (موبایل یا دسکتاپ) که دارای مرورگر اینترنتی هستند، استفاده کنید.
کلیدهای خصوصی کاربران بر روی سرورهای این وب سایت ذخیره نمی‌شوند و هیچ گونه دسترسی به دارایی کاربران ندارد، اما واقعیت امر در مورد کیف پول بلاک چین این است که نباید انتظار امنیتی که از کیف پول‌های سخت‌افزاری دارید از این کیف پول هم داشته باشید. اما عملکرد آن نشان داده است که می‌تواند امنیت دارایی شما را به میزان زیادی تامین کند.
کیف پول مای‌سلیوم
کیف پول مای‌سلیوم (Mycelium)، بی‌شک یکی از بهترین کیف پول‌ها برای نگهداری انواع ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین است. این کیف پول برای دو سیستم‌عامل اندروید و IOS طراحی شده است.
با استفاده از مای‌سلیوم می‌توانید به راحتی به کیف پول سخت‌افزاری متصل شوید. همچنین کلیدهای خصوصی شما در داخل نرم‌افزار ذخیره‌سازی می‌شود و تنها خود شما به آن‌ها دسترسی دارید.
اگر چه رابط کاربری آن به زیبایی کیف پول‌های رایج نیست، اما ایمنی و تبادل راحت ارزهای دیجیتال توانسته است چنین مشکلی را تحت شعاع خود قرار دهد و همچنان محبوبیت آن را بین کاربران حفظ کند.
کیف پول الکتروم
کیف پول الکتروم (Electrum) یکی از قدیمی‌ترین و در عین حال قابل اعتمادترین کیف پول‌های بیت کوین است. این کیف پول در ابتدا برای نسخه ویندوز طراحی شده بود، اما به تدریج برای سایر پلتفرم‌ها از جمله مک و لینوکس نیز عرضه شد. در نهایت در سال 2016 نسخه اندروید آن نیز در دسترس کاربران قرار گرفت. اما هنوز هم نسخه IOS این کیف پول طراحی نشده است.
یکی از ویژگی‌های الکتروم این است که می‌توانید آن را به راحتی شخصی‌سازی کنید. در این حالت قابلیت‌های زیادی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. اما اگر به عنوان یک تازه‌کار قصد دارید از کیف پول ارز دیجیتال استفاده کنید، احتمالا چندان مناسب شما نخواهد بود و ممکن است در هنگام کار با آن دچار سردرگمی شوید.
به دلیل اینکه کیف پول الکتروم نرم‌افزاری است، امنیت کم‌تری نسبت به کیف پول سخت‌افزاری دارد اما در مقایسه با سایر همنوعان خود از لحاظ امنیت یک سروگردن بالاتر است.
یکی از معایب کیف پول الکتروم این است که تنها از بیت کوین پشتیبانی می‌کند و امکان ذخیره توکن‌های دیگر در آن وجود ندارد.
جمع‌بندی
در این مطلب، بهترین کیف پول‌های ارز دیجیتال به همراه ویژگی‌ها و مشخصات کامل آنها معرفی شدند. برخی از این کیف پول‌ها تحت وب بوده و برای استفاده در دسکتاپ بهترین گزینه هستند و در مقابل برخی دیگر بهترین کارکرد را در سیستم‌عامل‌های اندروید و آیفون از خود نشان می‌دهند. در انتخاب بهترین کیف پول لازم است که همواره امنیت را به عنوان مهم‌ترین ویژگی مدنظر قرار دهید که در این میان کیف پول‌های سخت‌افزاری یا آفلاین دارای بیشترین میزان ایمنی هستند.

اشتراک گذاری در:

واتساپ
ایکس
تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

0
    0
    سبد خرید شما
    سبد خرید شما خالی استبازگشت به فروشگاه
      درخواست کوپن