جشنواره هفتگی بیتکسینو: تا پایان روز جمعه ۴ آبان‌ماه فرصت دارید مجموعا بالاترین مبلغ سفارشات خریدوفروش را ثبت کنید و برنده جایزه ۵ میلیون تومانی بیتکسینو شوید. (مجموع مبالغ تومانی سفارشات در طول هفته ملاک قرار میگیرد)

MNT

منتل MNT

قیمت به دلار:

قیمت به تومان:

رتبه رمز ارز:

ارزش بازار:

حجم معاملات 24ساعته:

درصد تغییرات 24ساعته:

$ 0.593576

تومان 36,198

-1.23%

51

$ 2,000,020,312

$ 67,698,807

خرید منتل MNT

خرید و فروش رمز ارز منتل (MNT) را به صورت 24 ساعته با بهترین نرخ در صرافی ایمن و دانش بنیان بیتکسینو تجربه نمایید. شبکه منتل یکی از جدیدترین پروژه‌ها در عرصه بلاکچین‌های لایه 2 است که معماری ماژولار و مقیاس‌پذیری فوق‌العاده را ارائه می‌کند. منتل این پتانسیل را دارد که به یک بازیگر اصلی در بخش بلاکچین‌های لایه 2 اتریوم تبدیل شود. در ادامه این مقاله برای بررسی دقیق این پروژه و رمزارز آن، با بیتکسینو همراه باشید.

خرید mnt

منتل (MNT) چیست؟

شبکه منتل یکی از جدیدترین بلاکچین‌های لایه 2 است که از معماری ماژولار (چند لایه) و قابلیت‌های مقیاس‌پذیری فوق‌العاده بهره می‌برد و این پتانسیل را دارد که به یک بلاکچین‌ اصلی در بخش لایه‌2های اتریوم تبدیل شود.

منتل از زمان راه اندازی شبکه اصلی خود در جولای 2023 (10 تیر 1402)، سروصدای زیادی به‌پا کرده است. تیم سازنده این پروژه رمزارز وعده داده است که سرعت تراکنش‌های بالا، بدون نقص و با امنیت زیادی ارائه دهد.

سمت و سوی فعالیت شبکه منتل نیز با دیگر بلاکچین‌های لایه2 مشابه است و به‌منظور مقابله با شلوغی شبکه اتریوم و مقیاس پذیری پایین آن ایجاد شد. هدف اصلی منتل بر اتریوم این است که همه فعالیت‌ها را در بلاکچین به سرعت و بدون ایجاد ترافیک پیش ببرد.

توکن اصلی شبکه منتل، MNT است که برای اداره و تصمیم گیری در مورد شبکه و برای پرداخت هزینه های کارمزد در اکوسیستم شبکه منتل استفاده‌ می‌شود.

شبکه منتل چیست؟

اگر اتریوم را به عنوان یک بزرگراه شلوغ تصور کنید، می‌توانید شبکه منتل را به عنوان یک پل روگذر بزرگ درنظر بگیرید که به مدیریت ترافیک کمک می‌کند. مشابه وسایل نقلیه ای که با استفاده از روگذر، نیازی به حرکت در ترافیک کند بزرگراه ندارد، منتل جریان سریع‌تر و روان‌تر تراکنش‌ها را در بلاک چین امکان پذیر می‌کند.

منتل اولین شبکه لایه 2 ماژولار اتریوم است که هدف آن گردآوری اجزای مختلف فناوری بلاک چین مانند عملکرد بالا، امنیت افزایش یافته و در قابلیت دسترسی به داده ها (Data Availability) است.

شبکه منتل با ماشین مجازی اتریوم (EVM) سازگار است، به این معنی که توسعه‌دهندگان می‌توانند از قراردادهای هوشمند و سایر ابزارهای مرتبط با شبکه اتریوم استفاده کنند.

یکی از مزایای اصلی منتل که پیش از این به آن اشاره شد،  پیاده‌سازی یک معماری شبکه ماژولار است که از اپتیمیستیک رول‌ آپ (Optimistic Rollup) و راه‌حل‌های پیشرفته قابلیت دسترسی به داده استفاده می‌کند. 

توجه داشته باشید که  با کمک فناوری اپتیمیستیک رول‌ آپ، تراکنش‌ها را به صورت دسته‌ای پردازش می‌شوند. همچنین ذخیره‌سازی و محاسبات آنها خارج از بلاکچین اصلی صورت می‌‌گیرد و اینگونه منتل به کاربران اجازه می‌دهد تا دارایی‌های دیجیتال خود را بدون اختلال و اتلاف وقت جابه‌جا کنند.

همانطور که توسط تیم سازنده  اصلی پروژه منتل ادعا شده است، چند پارچه بودن و اپتیمیستیک رول آپ‌ها به طور موثر مشکلات سه گانه بلاک چین را برطرف می کند. این مشکلات عبارتند از : غیرمتمرکز بودن، امنیت بالا و مقیاس پذیری.

متاسفانه در حال حاضر بیشتر بلاکچین ها فقط 2 مورد از این مشکلات سه گانه را بصورت همزمان رفع می‌کنند.

منتل چه تفاوتی با دیگر راه حل های مقیاس پذیری لایه 2 اتریوم دارد و چگونه کار می‎کند؟

چیزی که اکوسیستم منتل را از بلاکچین‌های مشابه متمایز می کند، معماری ماژولار آن است که هر منبع را به عنوان یک لایه جدید درنظر می‌گیرد. برخلاف بلاکچین‌های عادی یکپارچه (Monolithic) که اپراتورهای شبکه را قادر می‌سازد تا همه وظایف را انجام دهند، طراحی ماژولار به دنبال ایجاد راه‌حل‌های نرم‌افزاری برای هر لایه به طور جداگانه است.

به زبان ساده میتوان گفت که بلاکچین های عادی از 2 لایه تشکیل میشوند :

  • لایه اول تراکنش‌ها را  انجام می‌دهد.
  • لایه دوم تراکنش‌های انجام شده را اعتبارسنجی می‌کند.

چنین بلاکچین‌هایی یکپارچه (Monolithic) و انعطاف‌ناپذیر هستند. زیرا هر دو این لایه ها همراه با یکدیگر و در یک بستر فعالیت می‌کنند ،که باعث کاهش سرعت شده و در روند انجام تراکنش‌های مربوط به اپلیکیشن‌های مختلفی که از کارایی چنین بلاکچین هایی استفاده می کنند، اختلال ایجاد می‌شود.

با بلاک چین‌های ماژولار، هر لایه را می‌توان تعویض، اصلاح و جایگزین کرد تا عملکردی متناسب با نیازهای شبکه ایجاد کند.عملیات اجرایی، تسویه، اجماع و قابلیت دسترسی به داده‌ منتل همگی در لایه های جداگانه ای اجرا می‌شوند که می‌توانند توسط اپراتورهای شبکه در سطوح متفاوت اجرا شوند.

جداسازی لایه‌‌ها باعث افزایش کارایی شبکه می شود و بدین ترتیب بار فشار از روی نودهای شبکه منتل نیز با استفاده از فناوری هایی مانند اثبات دانش صفر کاهش می یابد.

ویژگی دوم که به منتل نسبت به دیگر بلاکچین‌ها برتری می‌بخشد، سیستم آن است که از روشی بنام “محاسبات چند جانبه (MPC)” استفاده می‌کند که به محدود کردن خطرات امنیتی در طول انجام تراکنش‌ها کمک می‌کند. در این روش، از یک طرح امضای آستانه (TSS) برای مجاز کردن تراکنش‌ها و افزایش انعطاف‌پذیری عملیاتی استفاده می‌شود.

بلاکچین لایه دوم mnt

نود های MPC چیستند؟

نودهایی که مسئول اعتبار سنجی تراکنش‌ها هستند، به عنوان نودهای محاسبات چند جانبه (MPC) شناخته می‌شوند. هرگونه رفتار مخرب مانند تایید شدن تراکنش‌های غیرقابل قبول، منجر به حذف شدن نود مسئول می‌شود و مقدار دارایی موجود در آن تراکنش غیرقابل قبول، بین سایر نودهای MPC توزیع می شود.

نودهای MPC به‌طور مستقل عمل می‌کنند و تمامی فعالیت‌ها را ریشه بررسی می‌کنند. برای مثال داده‌های تراکنش را کاملا محاسبه می‌کنند تا امضاهایی را برای انتقال وضعیت معتبر فراهم کنند. هرچقدر که تعداد بیشتری از این نودها یک بلوک را تأیید کنند، اعتبار کلی سیستم بیشتر بهبود می‌یابد.

قابلیت دسترسی به داده ها

منتل با مشکل امنیتی که در نتیجه استفاده از رول آپ‌ها ایجاد می‌شود، سروکار دارد. با استفاده از پروتکل ری استیکینگ (Re-Staking) مربوط به پلتفرم ایگن لیر(EigenLayer)، امنیت موجود در بلاکچین اتریوم، بلاکچین‌های لایه ۲ را قادر می‌سازد تا در قابلیت دسترسی به داده‌ها را تضمین کنند و سطح امنیت پیشرفته ای مانند شبکه اصلی اتریوم داشته باشند.

راه حل قابلیت دسترسی به داده های منتل (Mantle DA )، به اعتبارسنج‌ها اجازه می‌دهد تا خدمات خود را ارائه دهند و در مدل اقتصادی منتل از طریق استیک کردن MNT شرکت کنند و از فرصت‌های سودگیری جدید را استفاده کنند.

 و در نهایت، منتل به دلیل طرح‌های تشویقی که برای برنامه نویسان شبکه خود درنظر گفته بود نیز در کانون توجه قرار گرفت. این پروژه دارای اکوسیستم گسترده ای از شرکا است که از توسعه‌دهندگانی که در بلاک‌چین منتل فعالیت می‌کنند، پشتیبانی می کنند. علاوه بر این، یک جامعه گسترده وب 3 را در بر می‌گیرد که توسعه‌دهندگان را قادر می‌سازد تا کاربران برنامه‌های غیرمتمرکز خود (Dapps) را به صورت دقیق‌تر هدف قرار دهند.

تاریخچه مختصری از شبکه منتل

شبکه منتل توسط یک گروه 25 نفره مانند آرجون کریشان کالسی (Arjun Krishan Kalsy)، متخصص در مقیاس دهی اتریوم و وب و جاشوا لاپیدوس (Joshua Lapidus)  ایجاد شد. به غیر از تیم اصلی، این پروژه متشکل از مشاورانی مانند بن ژو (Ben Zhou)، یکی از بنیانگذاران صرافی بای‌بیت (ByBit) است.

شبکه منتل محصول بیت داو (BitDAO) است که توسط جامعه هولدهای توکن BIT اداره می شود. در می 2023 (11 اردیبهشت 1402)، جامعه BitDAO شروع به بحث در مورد ادغام اکوسیستم های بیت داو و شبکه منتل کرد. در نهایت، با تغییر نام بیت داو و تغییر آن به شبکه منتل موافقت شد. متعاقباً، توکن BIT به توکن MNT تبدیل شد.

یکی از اصلی‌ترین استدلال‌ها برای تغییر نام تجاری، رفع سردرگمی در نقش‌های شبکه منتل و بیت داو بود.

پس از تغییر نام تجاری، شبکه منتل برای یک دوره، شبکه آزمایشی خود را فعال کرد و به گفته تیم اصلی، بیش از 14 میلیون داده تراکنش را پردازش کرد و بیش از 140 هزار قرارداد هوشمند را بر بلاک‌چین پیاده کرد.

در نهایت، شبکه منتل با لایه منتل DA و فناوری EigenDA ادغام شد. شبکه آزمایشی منتل بیش از 6 ماه قبل از راه اندازی شبکه اصلی در 17 جولای 2023 (26 تیر 1402) در حال اجرا بود.

فرآیند اداره شبکه منتل چگونه است؟

طی یک طرح پیشنهادی در انجمن اداره بیت داو، اعضای جامعه به ایجاد یک صندوق جذب سرمایه 200 میلیون دلاری برای منتل رای دادند که 100 میلیون از آن در قالب یو اس دی سی (USDC) بود که از سمت از خزانه بیت داو تامین می‌شد. موسسه ایکوفاند (EcoFund) چندین مشارکت با سهامداران جهانی ایجاد کرده و بر سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ساخته شده بر روی بلاک‌چین منتل تمرکز دارد.

از نظر حق رای، دارندگان توکن MNT دارای قدرت یکسانی هستند که آنها را قادر می سازد تا فعالانه در رای گیری‌های مربوط به آینده این اکوسیستم شرکت کنند و در فرآیند تصمیم‌گیری ها، نظر خود را اعلام کنند. حق رای در منتل، یک رویکرد غیرمتمرکز و جامعه محور را برای شکل دادن به این اکوسیستم ارائه می‌کند.

دارندگان توکن در جهت هدایت استراتژیک شبکه منتل از طریق فرآیند رای دهی منتل فعالیت می‌کنند و در تصمیم‌گیری‌هایی مانند ساختار سازمانی، تغییرات در توکنومیکس پروژه یا راه اندازی بخش‌های جدید و نوآورانه مشارکت می‌کنند.

 هولدرهای توکن منتل (MNT) همگی باهم بر تمام خطوط تولید و خزانه منتل قدرت دارند. یک واقعیت جالب این است که بیت داو یک سازمان مستقل غیرمتمرکز برای اداره این اکوسیستم با بزرگترین خزانه‌داری در جهان است.

تمام تغییرات در اکوسیستم منتل از طریق طرح‌ پیشنهادی منتل (MIP) مجاز است. طرح‌های پیشنهادی منتل به منظور ارتقا قوانین و سیاست‌ها در یک شرکت عمل می‌کنند.

مزایای اصلی بلاکچین منتل چیست؟

در زمان نگارش مقاله، منتل تنها بلاکچین لایه 2 اتریوم با طراحی ماژولار است. چنین طراحی باعث می‌شود که منتل روند کارایی و فعالیت خود را آسان‌تر کند زیرا در صورت نیاز، هر لایه آن قابل تعویض است.

در وهله بعدی، باید به این موضوع اشاره کرد که این پروژه به ستون اصلی جامعه بیت داو تبدیل شد، بنابراین اجازه استفاده از بودجه گسترده جامعه بیت داو را دارد. تیم توسعه‌دهنده اعلام کرده است که قصد دارد قابلیت لیکوئید استیکینگ موسوم به  Mantle LSD را پیاده‌سازی کند. اگر آنها این کار را انجام دهند، منتل تنها راه بلاکچین لایه 2 و مقیاس‌پذیر با چنین ویژگی‌های داخلی خواهد بود.

در نهایت، منتل به دلیل استفاده از فناوری ایگن لیر (EigenLayer) و قابلیت دسترسی به داده‌ها، وعده‌هایی مبنی بر کاهش هزینه‌های کارمزد و سرعت بالا ارائه می‌کند.

شبکه منتل با چه چالش‌هایی روبرو است؟

منتل یک پروژه نسبتاً جدید در دنیای ارز دیجیتال است، بنابراین نام بردن از چالش‌های خاصی که ممکن است در آینده بر سر آن قرار گیرد، دشوار است. در حال حاضر، مانتل با هیچ مشکل یا انتقاد شدید همراه نبوده است.

باید توجه داشت که کارایی منتل به عنوان یک راه حل لایه 2، به سرعت و مقیاس پذیری بلاکچین اتریوم بستگی دارد. اگر مکانیزم اجماع اثبات سهام اتریوم (PoS) به مرور زمان سرعت آن را بهبود ببخشد، منتل ممکن است مجبور شود نوآوری‌های تکنولوژیکی بیشتری را پیاده‌سازی کند.

توکن MNT چیست؟

MNT توکن اصلی شبکه منتل با نقش‌های متفاوت به عنوان حق رای دهی و تصمیم‌گیری برای شبکه و موارد کاربرد عملی در اکوسیستم است. 

به عنوان مثال، MNT برای پرداخت هزینه کارمزد در شبکه استفاده می‌شود. همچنین، توکن های MNT می توانند به عنوان دارایی های وثیقه برای مجازشدن برای فعالیت به عنوان نود شبکه منتل استفاده‌ شوند.

بررسی داده های توکن MNT

توجه داشته باشید که اطلاعات ارائه شده، مربوط به زمان نوشته شدن مقاله در جوئن 2024 می‌باشد:

  • مارکت کپ فعلی منتل حدود 3 میلیارد و 119 میلیون دلار می‌باشد.
  • عرضه در حال گردش آن 3,264,441,708 توکن بوده و عرضه کلی آن 6,219,316,795 توکن می‌باشد.
  •  طبق داده های پایگاه کوین مارکت کپ، این توکن رتبه 34 ام بازار را به خود اختصاص داده‌است.
  • بالا‌ترین قیمت این توکن : حدودا 1.51 دلار 
  • پایین‌ترین قیمت این توکن : حدودا 0.3136 دلار 

توکن های منتل

نحوه توزیع توکن ها:

تصمیم‌گیری در مورد روند توزیع توکن‌های MNT طی فرآیند مدیریتی و با رای هولدرهای آن صورت می‌گیرد. در حال حاضر این توکن به بخش‌های خاصی مانند پاداش کاربران، پاداش توسعه دهندگان، سهم تیم مشارکت‌کننده اصلی و موارد دیگر مانند خرید و سوآپ کردن اختصاص داده شده است.

در ژوئن 2023، انجمن طرحی پیشنهادی را برای بهینه‌سازی عرضه کلی توکن‌های MNT ارائه داد که شامل تبدیل نکردن 3 میلیارد توکن BIT موجود در خزانه منتل به MNT بود. این طرح در نهایت به تصویب رسید.

در زمان نگارش این مقاله، خزانه منتل 47.4٪ از توکن های MNT را در اختیار دارد، در حالی که 52٪ از این توکن‌ها در گردش است. مبلغ باقیمانده برای بودجه اصلی رزرو شده است.

بهترین کیف پول‌های منتل:

برای ذخیره، ارسال و دریافت توکن MNT می‌توانید از موارد زیر که محبوب ترین کیف‌پول‌های منتل هستند، استفاده نمایید:

  • والت متامسک (Metamask) – کیف پول تحت وب و موبایل.
  • جم والت (Gem Wallet) – کیف پول موبایل.
  • بیت ورس والت (Bitverse Wallet) –  کیف پول تحت وب و موبایل.
  • کریستال والت (Krystal Wallet) – کیف پول موبایل.
  • ایم توکن (im Token) – کیف پول موبایل.
  • ای می(iMe) – کیف پول موبایل.
  • سیف پال (SafePal) – کیف پول تحت وب، موبایل و سخت‌افزاری.
  • توکن پاکت (Token Pocket) – کیف پول تحت وب، موبایل و سخت‌افزاری.

چگونه MNT بخریم؟

خرید و فروش MNT به عنوان رمزارزی محبوب، از طریق صرافی‌های ارز دیجیتال صورت می‌گیرد. صرافی‌های زیادی در حال فعالیت در زمینه خرید و فروش منتل هستند. 

از آنجایی که امکان انجام فعالیت‌های کلاهبردارانه در این حوزه زیاد است، بهتر است برای خرید و فروش منتل یک صرافی معتبر را انتخاب کنید. 

صرافی بیتکسینو از جمله صرافی‌های معتبر داخلی است که بستری امن برای تبادل ارزهای دیجیتال ایجاد کرده است. این صرافی توسط تیم متخصص در حوزه نرم افزار راه‌اندازی شده که تجربه سال‌ها فعالیت در زمینه سیستم‌های مالی و استارتاپ‌ها را در رزومه خود دارد.

سوالات متداول
چگونه می‌توانم MNT خریداری کنم؟

صرافی معتبر بیتکسینو این امکان را به شما می دهد تا با ثبت نام و احراز هویت در فضای ایمن و آسان خرید و فروش MNT را انجام دهید.

چگونه می‌توانم MNT را به ریال تبدیل کنم؟

در صرافی بیتکسینو در هر ساعت از شبانه روز میتوانید پس از احراز و انتقال MNT به ولتتان به نرخ همان لحظه MNT را به ریال و یا بلعکس تبدیل نمایید.

زمان و هزینه برداشت MNT به چه صورت است؟

تراکنش های MNT در بستری سریع  و ارزان هستند و با چند سنت در کمتر از 1 دقیقه انجام می شوند.

حداقل و حداکثر خرید MNT در روز چقدر است؟

حداقل خرید و فروش در صرافی بیتکسینو معادل ریالی 6 دلار است و حداکثری در روز برای خرید و فروش MNT در نظر گرفته نشده است. و کاربران با هر میزان دارایی میتوانند اقدام به خرید نمایند.

آیا خرید MNT ریسک بالایی دارد؟

به طور کلی هر سرمایه گذاری دارای ریسک هست در این میان سرمایه گذاری روی ارز های دیجیتال به دلیل نوسانات بسیار بالا ریسک به مراتب بیشتری را نیز داراست که افراد قبل از ورود نیاز به مطالعه کامل و بررسی جوانب مخاطره امیز این سرمایه گذاری را باید لحاظ نمایند.

کارمزد خرید MNT در بیتکسینو چقدر است؟

بیتکسینو با کارمزد معادل 0.2 درصد که کمترین میزان کارمزد میان تمام صرافی ها است با بهترین نرخ معاملات خرید و فروش شما را بدون واسطه انجام می دهد.

0
    0
    سبد خرید شما
    سبد خرید شما خالی استبازگشت به فروشگاه
      درخواست کوپن